di16012018

dinsdag 16 januari 2018

Je bent hier:Home|Gezondheid|baby's en kinderen|Overgewicht bij kinderen

Overgewicht bij kinderen

Beoordeel dit item
(0 stemmen)

overgewicht_bij_kinderen.jpgOvergewicht bij kinderen is een toenemend probleem in Nederland en de rest van de Westerse wereld. De afgelopen 20 jaar is het aantal kinderen met overgewicht verdubbeld. 80% van de kinderen met overgewicht heeft als volwassenen ook nog serieuze problemen met het gewicht.

Overgewicht vergroot de kans opziektes als diabetes, hart- en vaatziektes en gewrichtsaandoeningen. Verder zijn vooral ook de sociaal-emotionale gevolgen van overgewicht voor het kind erg groot. Kinderen met overgewicht worden vaak erg gepest. Ze hebben hierdoor weinig zelfvertrouwen, trekken zich in zichzelf terug en hebben soms last van depressieve gevoelens.

Kinderen met overgewicht bewegen vaak veel te weinig

Vaak blijkt dat deze kinderen niet alleen een ongezond eetpatroon hebben waarbij vaak te zoet en te vet wordt gegeten, maar dat vooral te weinig wordt bewogen. De aanpak van overgewicht bij kinderen ligt dan ook met name in een verandering van het bewegingspatroon. Kinderen moet geleerd worden dat bewegen leuk kan zijn. Op het afvallen hoeft de nadruk helemaal niet te liggen. Belangrijker is dat het gewicht stabiliseert, doordat het kind groeit zal het gewicht meer in verhouding tot de lengte zijn.

Eet drie gezonde maaltijden per dag

Het is uiteraard wel belangrijk dat er drie gezonde maaltijden per dag worden gegeten en tussendoor maximaal twee tussendoortjes, bijvoorbeeld één keer fruit en één keer iets lekkers zoals een volkoren koekje of een handje chips. Laat je niet verleiden tot ongezonde ontbijtprodukten. In het bijgaande filmpje zie je hiervan een voorbeeld, maar dat kan ook gelden voor bepaalde cornflakes, bijvoorbeeld met chocolade.

Eet rustig en met aandacht

Probeer je kind aan te leren rustig te eten. Je kind kan dan beter voelen wanneer het genoeg heeft gegeten en leren luisteren naar de signalen van het lichaam. Qua lichaamsbeweging is één per week sporten echt niet voldoende. Bij een gezonde leefstijl hoort dagelijkse lichaamsbeweging voor schoolgaande kinderen. Op de fiets of lopend naar school is daarom ideaal, een goed begin van de dag!

Lees hier meer over voedingsproblematiek bij kinderen

Meer in deze categorie: Symptomen peuterdiaree »