vr23062017

vrijdag 23 juni 2017

Je bent hier:Home|Gezondheid|Voeding-overgewicht|Kinderen eten steeds meer fruit

Kinderen eten steeds meer fruit

Beoordeel dit item
(4 stemmen)
kinderen eten steeds meer fruit‘Kinderen eten steeds meer fruit’, dat is nieuws waar ik blij van word. Ik lees het bericht verder en lees dat de stijging van 20% vooral ligt in de categorie 9 tot en met 18 jaar. Ik probeer mijn kinderen ook voldoende fruit te laten eten, maar hier doe ik blijkbaar echt iets verkeerd.

Waar het tot en met 11 jaar prima ging, is mijn zoon dit jaar naar de middelbare school gegaan. Na 2 weken beurse appels, bananen en peren, soms volledig geprakt, ja we hebben ook bakjes geprobeerd in de toch al meer dan super overvolle tas, heb ik het opgegeven. Voor het eerst in mijn zoon’s schoolgaande leven gaat er geen fruit meer mee naar school.

Nu hoeft dit natuurlijk niet te betekenen dat hij minder fruit gaat eten, maar een appel is niet automatisch het eerste waar hij naar grijpt als hij ’s middags na een lange dag op school thuis komt. Een eigenwijze brugklasser laat zich daarin ook minder makkelijk sturen, dan een 6-jarig kind. Ik ben al lang blij dat hij het tot nog toe het kopen van snoep op school vooral zonde van het geld lijkt te vinden.

Gelukkig eet hij wel fruit, zeker als het extra lekker fruit is zoals aardbeien, bessen of mango hoef ik hem echt niet over te halen. En ’s avonds voor de televisie zeg ik ook regelmatig: ‘ zal ik een lekker bakje appeltjes voor je maken’ . Daar zegt hij dan ook nooit nee tegen. Een bakje yoghurt met stukjes banaan vindt hij om te smullen en doen we dus ook met enige regelmaat. In het artikel hebben ze het over gemiddeld 94 gram per dag. Misschien haalt hij dat ook wel, dat lijkt mij namelijk een stuk minder dan de 2 stuks die ik in gedachten heb.

Nieuwsgierig geworden besluit ik even te googlen wat een stuk fruit gemiddeld weegt en wat we verwacht worden te eten voor een evenwichtige voeding. Dat had ik natuurlijk al direct bij de geboorte van mijn kinderen moeten doen. Die 2 stuks fruit is veel te globaal;)

Ik kom op een tabel uit van Gezondheidsnet:
een portie abrikozen: 5 stuks
een portie passievrucht: 5 stuks
een portie kiwi: 2 stuks
een portie mandarijn: 2-3 stuks

Ik zie mijn kind echt niet 5 abrikozen of 5 passievruchten en dan nog eens 2 kiwi’s. Ik dacht zelf meer aan 1 abrikoos en 1 kiwi. Helemaal verkeerd dus.
Gelukkig zijn er ook andere keuzes: halve avocado, een schaaltje aardbeien (100 gram – wij delen meestal 500 gram met zijn vieren, wel nog kroontjes eraf, maar dan zitten we dus goed), 1 nectarine, 1 appel of banaan, 1 eetlepel rozijnen.

Ik blijf me vasthouden aan de 2 stuks fruit per dag, en wordt het eens een keer 1 stuk, ach, dan is het niet anders. Maar om toch wat makkelijker aan die twee stuks fruit per dag te komen, vond ik iedere dag een appeltje of banaantje mee naar school wel een heel fijn idee.

bron: Nu.nl

Sunta Veerkamp is oprichter en hoofdredacteur van TipsWerkendeOuders.nl. Ze is moeder van Tijn (11 jaar) en Fleur (9 jaar).

Lees ook onze leuke columns:

Meer mannen voor de klas

Afscheidsritueel op het kinderdagverblijf

Ultieme horror: de indoorspeeltuin

Aan alle wanhopige moeder en vaders met slaapgebrek

Slapen is voor watjes

29 Tips om je kind zindelijk te laten worden

Ochtendstress


Geniet er maar van!

Vacature ouder/verzorger (meer dan fulltime)

Controlfreak

Altijd checken!

Recordpoging baby