vr19012018

vrijdag 19 januari 2018

Je bent hier:Home|Hele gezin|Werk|Onderschat jij dit?

Onderschat jij dit?

Beoordeel dit item
(2 stemmen)
stress gezondheidDeze afbeelding zegt misschien al genoeg. Hiermee wordt duidelijk hoe belangrijk het is om goed voor jezelf te zorgen.

Als werkende moeder ben je druk, moet er veel gebeuren, wordt er van allerlei kanten dingen van je gevraagd en vind je het wellicht moeilijk om “nee” te zeggen.

Gelukkig kunnen deze zaken ook samen gaan: én voor jezelf zorgen én voor de rest. En het hoeft helemaal niet lang te duren, je hoeft er niet voor naar een aparte ruimte, geen geld aan te besteden of een studie voor te volgen. Je kunt het gewoon zelf overal doen: naar je lichaam luisteren!

Je lichaam geeft namelijk heel duidelijk aan wanneer het iets nodig heeft en zo ja, wat. Bijvoorbeeld qua eten:

o    Als je moe bent en wakker moet of wilt blijven, dan ga je suikerrijke producten eten.
o    Wil je gaan slapen dan kun je beter niets meer eten en hooguit een kopje thee nemen.
o    Moet je zwaar werk verrichten, zorg dan voor genoeg koolhydraten.
o    Voel je spanningen dan eet je vaak niets.
o    Is het gezellig met je partner of vrienden dan drink je wel eens een glaasje en eet je vaak hartige snacks.

Zo zijn er natuurlijk altijd mensen die anders reageren, maar dit is wat er vaak gebeurt.
Er is niet altijd iets mis met wat ik hier beschrijf, kijk alleen voor jezelf of het passend is bij waar jouw lichaam behoefte aan heeft en het je een goed gevoel geeft.
Is dit niet het geval dan kun je er uiteindelijk heel moe of neerslachtig van worden, een opgeblazen gevoel, een hoge bloeddruk en / of overgewicht van krijgen.

Waarschijnlijk kennen we ook allemaal wel het onderdrukken van de vermoeidheid, niet naar bed gaan terwijl we wel heel moe zijn, maar dat er nog heel veel moet gebeuren en het ‘negeren’ van de nekklachten want die mail of dat verslag moet nog even de deur uit.

Stress hoort bijna bij werkende moeder zijn, lijkt het wel. We zijn heel druk, willen veel bereiken of werk verzetten, we willen klaar staan en zorgen dat alles op rolletjes verloopt. Er moet vaak veel gebeuren of je het leuk vindt of niet, dat is zoals het is. We kunnen niet allemaal zomaar alles uit onze handen laten vallen, maar we moeten ook voor onszelf blijven zorgen.

Daar is niets mis mee, maar niet iedereen luistert even goed naar zijn lichaam en ook weet niet iedereen meer goed hoe dat moet, blijkt in mijn praktijk. Er wordt vanuit het hoofd bepaald wat er wanneer gedaan moet worden, wat er gegeten wordt en wanneer het tijd is om te gaan slapen. Dat kan dus nadelige gevolgen hebben.

In meerdere artikelen heb ik gelezen dat medici zeggen dat 60 % van al onze kwalen en ziekten (lichamelijk en geestelijk) voortkomen uit stress. Dat vind ik persoonlijk heel erg veel en zorgelijk genoeg om er echt even goed aandacht aan te besteden.

Zorg dus dat je regelmatig goed naar je lichaam luistert en op basis daarvan eet, drinkt en rust neemt wanneer daar behoefte aan is. Als jij goed voor je lichaam zorgt, zorgt je lichaam goed voor jou en krijg je veel meer energie, kun je je beter concentreren, meer werk verzetten, sta je positiever in het leven en heb je dus minder kans op klachten en ziektes!

Gezonde groet,

Heleen Elfrink, zij organiseert samen met Sunta Veerkamp het groepsprogramma ‘Time-management voor carrièrre moeders’ dat dit najaar van start gaat. Dit artikel heeft betrekking op stap 1 van ons stappenplan richting een betere gezondheid, meer tijd en genieten voor jou, je gezin en werkende leven.

Kijk hier voor meer informatie.