wo24052017

woensdag 24 mei 2017

Je bent hier:Home|Nieuws|Hot topic|Ongewenst gedrag bij je kind? Kijk dan eerst naar je eigen gewoontes

Ongewenst gedrag bij je kind? Kijk dan eerst naar je eigen gewoontes

Beoordeel dit item
(3 stemmen)
Kinderen smartphonesZodra een kind is geboren gaat de ontwikkeling direct van start. Een kind is met niets anders bezig dan theorieën bedenken over de wereld om zich heen, om vervolgens te kijken of deze kloppen. Spelen, testen, leren en conclusies trekken. Op onbewust niveau wordt echter razendsnel een verkeerde verbinding gelegd! Vooral wanneer ouders consequent bepaald gedrag vertonen.

Het maakt niet uit hoe, wat en wanneer: alles wordt feilloos opgeslagen en overgenomen. Op latere leeftijd kunnen deze gewoontes wel eens voor fikse problemen zorgen. Zowel voor de ouders, maar op de eerste plaats voor het kind. Herken jij onderstaand gedrag? Dan is het verstandig een kritische blik te werpen op je eigen patronen.

1. Roken

Met dikke stip op één: roken. Het kost handenvol geld, stinkt en levert niets op. Ook al doe je dit enkel wanneer de kids op bed liggen of in de achtertuin: je leert ze aan dat dit verkeerd is, waardoor het des te aantrekkelijker voor ze wordt. Inzicht in het hoe en waarom van je rookgedrag kan helpen stoppen. Wat zijn je triggers en hoe neem je deze weg?
Door op zoek te gaan naar gezonde alternatieven of jezelf op een ander manier te belonen, doorbreek je langzaam maar zeker de behoefte aan een sigaret. Bijvoorbeeld met een mooi sieraad, een relaxmiddagje of luxe telefoonhoesjes. Bovendien wil je toch een gezonde en fitte ouder zijn voor je kind?

2. Generatie iPhone

Een kind dat voor de grap met de afstandsbediening ‘bellend’ rondloopt levert leuke momenten op. Echter kan het ook een signaal zijn van verkeerd gedrag van de ouders! Onder deze groep speelt o.a. Social Media een steeds grotere rol. Wellicht heb je op dagelijkse basis te veel aandacht voor het digitale leven, en te weinig voor de echte. Wanneer je inzicht wilt krijgen in dit gedrag is het goed om een dagboekje bij te houden of -ironisch genoeg- speciale app’s te gebruiken om je smartphone gebruik te beperken. Berg je telefoon eens wat vaker op in zijn General Mobile GM5 hoesje. Deze gewoonte geldt trouwens voor alles met een scherm.

3. ‘…Chips!’

Taalgebruik is misschien wel het meest onbewuste gedrag, wat het gemakkelijkst wordt overgenomen door kinderen. Hiermee is het direct óók de meest confronterende. In Amerika hanteren veel ouders met succes de swear jar. Voor ieder scheld- of verkeerd woord, verdwijnt er een dollar spaargeld in een grote glazen pot. Ouders moeten natuurlijk ook meedoen! Vanaf een jaar of 6-7 gaan kinderen deze woorden bewust inzetten. Vanaf een jaar of 3 merken kinderen echter al dat bepaalde woorden reacties uitlokken.

Spreek duidelijke grenzen af met het kind, ga na waar degelijke woorden zijn opgepikt en voorkom dat je zelf uit gewoonte verkeerde woorden gebruikt in het bijzin van je kind. Lach vooral niet om de vieze opmerkingen en wijs ook andere verzorgers op hun uitingen.

4. Zelfreflectie

Het beeld dat je van jezelf hebt als ouder speelt een grote rol op het zelfbeeld van je kind. Vermoed je dat je kind last heeft van een negatief zelfbeeld? Teruggetrokken gedrag, negatieve opmerkingen, onzekerheid en agressie kunnen hier tekenen van zijn. Niet alleen ouders spelen in deze ontwikkeling een grote rol. Ook de omgeving, gebrek aan liefde of veiligheid en de media zijn van invloed.
Obsessief gedrag van de ouders, bijvoorbeeld werken of sporten, zijn ook een belangrijke factoren. Er is een verschil tussen obsessief gedrag en gezonde motivatie: zo kan het juist ontzettend leuk zijn om samen met je kind te sporten en doelen te stellen. Klaag echter niet over jezelf in het bijzijn van je kind en oordeel niet over het uiterlijk van anderen. Een afkeurende blik of zucht in de spiegel van je K5 cover kan al voldoende zijn voor een kind om verbanden te leggen.

5. Voeding

Ook eetgewoontes worden op jonge leeftijd al gevormd en krijgen op latere leeftijd - rond de puberteit - echt vorm. Een gezonde basis en relatie met eten wordt op jonge leeftijd al gelegd. Zorg voor een ontspannen omgeving en leg geen druk op het eten. Voor straf zonder eten naar bed, of pas een toetje als het bord leeg is? Voeding is een levensbehoefte die per persoon verschilt, en geen middel om mee te onderhandelen. Straffen of belonen heeft op lange termijn een averechts effect, vooral wanneer het aankomt op eetgedrag. Een interessante theorie op dit gebied is de Monkey Platter: met deze techniek laat je je kind gedurende de dag zelf zijn of haar voeding en eetmomenten bepalen.

Gelukkig is er over deze onderwerpen steeds meer informatie beschikbaar en wordt voorlichting met de dag vanzelfsprekender. Loopt de situatie echter uit de hand, of weet je zelf echt geen raad: stap dan op de juiste personen of instanties af die hulp kunnen bieden.

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.